Onze identiteit
De Hoeksteen is een open protestants-christelijke basisschool, waar iedereen die onze identiteit respecteert welkom is. Wie je ook bent en wat je achtergrond ook is: je hoort erbij en bent geliefd.
In onze snel veranderende wereld draait leren niet meer alleen om kennis vergaren. Bij basisschool De Hoeksteen staat doelgericht en thematisch leren centraal. Onze leerlingen ontwikkelen niet alleen hun kennis, maar werken ook aan hun zelfvertrouwen, begrip voor elkaar, het ontdekken van eigen talenten en het zich bewust zijn van internationale ontwikkelingen.
Wij maken gebruik van het International Primary Curriculum (IPC), een internationaal onderwijsprogramma dat in veel landen wordt toegepast. Bij IPC worden vakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde, natuur, techniek, kunst en cultuur, ICT en creatieve vakken geïntegreerd in boeiende thema’s. Zo leren kinderen op een natuurlijke en samenhangende manier.
Hoe werkt IPC in de praktijk?
Bij elk thema staat een specifiek onderwerp centraal. Neem bijvoorbeeld het thema ‘chocolade’. Voor het vak kunst ontwerpen leerlingen hun eigen chocoladewikkel, terwijl ze bij geschiedenis leren over de oorsprong van chocolade en hoe chocolade door de tijd heen heeft gereisd naar verschillende culturen. Bij het vak natuur leren ze hoe voedsel brandstof voor het lichaam vormt, en bij aardrijkskunde onderzoeken ze waar cacaobomen groeien.
Elk IPC-thema verbindt verschillende vakken met elkaar, waardoor leerlingen leren verbanden te leggen en vanuit meerdere invalshoeken naar een onderwerp te kijken. Dit maakt het onderwijs niet alleen actiever, maar ook betekenisvoller.
Elk thema wordt op een inspirerende manier geopend. De opening is bedoeld om kinderen betrokken en enthousiast te maken. Daarna volgt de kennisoogst, waarbij de leerlingen hun voorkennis activeren en vastleggen. Vervolgens informeert de leerkracht de kinderen over wat ze gaan leren, aan de hand van de gegeven doelen per vakgebied. De doelen en opbrengsten worden goed zichtbaar in elke klas opgehangen aan de projectwand. De lessen die volgen bestaan uit onderzoeks- en verwerkingsactiviteiten. De leerkracht is de coach, en altijd in de buurt om waar nodig te helpen. Regelmatig zijn er uitjes, excursies of gastlessen binnen het thema. Tot slot sluiten we het thema af, waarbij de leeropbrengst gevierd wordt.
We merken dat deze manier van leren voor veel enthousiasme en betrokkenheid bij de leerlingen zorgt. Doordat we waar mogelijk de ouders bij de start en de afsluiting van het project betrekken, wordt er ook thuis over de thema’s gesproken, wat de motivatie voor het leren vergroot.
Met deze aanpak biedt De Hoeksteen een dynamische en stimulerende leeromgeving, waarin kinderen zich ontwikkelen tot betrokken en nieuwsgierige wereldburgers.
De Hoeksteen is een open protestants-christelijke basisschool, waar iedereen die onze identiteit respecteert welkom is. Wie je ook bent en wat je achtergrond ook is: je hoort erbij en bent geliefd.
Op De Hoeksteen werkt een warm team waar je op terug kunt vallen. Samen zoeken we iedere dag naar wat het beste is voor de kinderen.