Onderwijs is voortdurend in beweging. De Hoeksteen wil een lerende organisatie zijn en zich verder bekwamen. Met dit doel is er een meerjarenplan geschreven en komen er per jaar veranderingsonderwerpen aan de orde. Voor 2019-2020 staan de volgende onderdelen ingepland:
Op de rust en veiligheid op school te waarborgen staan er nieuwe schoolregels op papier en zullen deze wat prominenter in de groepen en in de school aanwezig zijn. Daarnaast willen we meer aandacht aan positief lesgeven besteden waarbij we onze leerlingen meer aandacht en zorg voor elkaar en de omgeving bij willen brengen door het juiste voorbeeld te geven.
Binnen het team is ervoor gekozen om gezamenlijk te werken met het model van effectieve directe instructie, het EDI-model. Hiervoor staan nu de eerste afspraken op papier. In het aankomende jaar vraagt het de aandacht om de theorie om te kunnen zetten in de praktijk.
In het afgelopen schooljaar is er een nieuwe rekenmethode aangeschaft: Wereld in Getallen.
Deze methode wordt in de groepen 5, 6 en 7 vooral digitaal ingezet. Er worden daarom mobiele devices (Chromebooks) aangeschaft voor het gebruik in de groep. Daarnaast is een goede en juiste implementatie van de methode noodzakelijk om deze zo optimaal mogelijk in te zetten in de groepen. Groep 3 t/m 7 krijgt daarom de nodige begeleiding om deze methode op de juiste wijze in te zetten.
In december 2018 is gekozen om thematisch te willen gaan werken door de gehele school. Dat betekent dat de zaakvakken niet meer als losse vakken gegeven gaan worden, maar geïntegreerd in één thema. Daarbij komt het werken aan 21e eeuwse vaardigheden en executieve functies binnen een thema beter tot zijn recht. Tevens zijn er ook meer mogelijkheden om adaptiever te werken binnen het themaonderwijs waardoor kinderen die minder goed presteren op hun eigen niveau mee doen met een thema en de meer- en hoogbegaafde kinderen binnen een thema meer uitgedaagd kunnen worden. Thematisch werken op maat. Concreet gaan we volgend schooljaar letterlijk op onderzoek om uit te zoeken welke manier van thematisch werken het beste bij onze leerlingen past. In de toekomst willen we het thematisch werken verder uitbreiden met Cultuur, natuur en techniek door het aanbod van onze omgeving in kaart te brengen en aan te laten sluiten bij de thema’s.
Om een heldere lijn in onze zorgstructuur te krijgen, is in het afgelopen schooljaar het zorgplan opgesteld. Hierin staat met name omschreven hoe de zorg op CBS De Hoeksteen geregeld is. Ook dit onderwerp vraagt de aandacht om in het volgend schooljaar van theorie omgezet te worden naar de dagelijkse praktijk.
De binnenkant van het schoolgebouw is een leerplek voor leerlingen. Als de leerplek meer eenheid en rust uitstraalt, komt dit het leren ten goede. Dit vraagt om de nodige afstemming en aanpassing. Een groener schoolplein zorgt voor een rustigere omgeving waar meer gespeeld kan worden. Daarnaast geeft het ook een mooi voorbeeld van vergroening van de omgeving. Tegel eruit, plant erin. In het aankomende schooljaar krijgt zowel het schoolplein als het interieur van de school een update.